Księgowość fundacji rodzinnej

Fundacja rodzinna

to legislacyjna odpowiedź na potrzebę zapewnienia bezpiecznego i efektywnego przekazywania majątku następnym pokoleniom, uregulowana przez ustawę z 26 stycznia 2023 roku o fundacji rodzinnej. Ustawa ta opiera się na rozwiązaniach znanych z prawa innych krajów europejskich, takich jak Austria, Niemcy czy Liechtenstein.

M Matuszak

IDEA FUNDACJI RODZINNEJ

Idea fundacji rodzinnej polega na założeniu oddzielenia majątku rodzinnego od bieżącej działalności gospodarczej. Majątek rodzinny staje się wówczas własnością fundacji, która go gromadzi, zarządza nim oraz wypłaca środki na rzecz beneficjentów, którymi są zazwyczaj członkowie najbliższej rodziny fundatora, ale może nim być również sam fundator lub osoba z nim niespokrewniona. Dodatkowo polskie przepisy dopuszczają także powołanie jako beneficjenta organizację pożytku publicznego.

Konstrukcja fundacji rodzinnej

Konstrukcja fundacji rodzinnej pozwala zapewnić trwałość biznesu, gromadzić rodzinny kapitał i przekazywać go następnym pokoleniom w optymalny podatkowo sposób, a w określonych sytuacjach dokonywać zbycia majątku bez opodatkowania PIT i daniny solidarnościowej.
Prowadzenie fundacji rodzinnej przynosi ze sobą wiele korzyści, z których jedną z najważniejszych jest preferencyjne opodatkowanie, szczególnie w przypadku, gdy majątek, fundator oraz beneficjenci są w tzw. kręgu rodziny.

Dodatkowe zalety to:

  • – stosunkowo niska wartość funduszu założycielskiego (w tym mienie ruchome i nieruchomości),
  • – zarządzanie fundacją bezpośrednio przez fundatora,
  • – możliwość prowadzenia fundacji rodzinnej jako działalności
  • – gospodarczej, w określonym ustawą zakresie, który obejmuje m.in. zbywanie mienia, najem, uczestnictwo w spółkach, udzielanie pożyczek i inne.

Na czym polega księgowość fundacji rodzinnej?

Księgowość fundacji rodzinnej podlega ścisłym regulacjom. Fundacje rodzinne, jako osoby prawne są zobowiązane stosować przepisy ustawy o rachunkowości, jak również ustaw podatkowych. Przy prowadzeniu rachunkowości w takim podmiocie wykorzystuje się tzw. system podwójnej księgowości, umożliwiający dokładniejsze śledzenie oraz utrzymywanie zapisów dotyczących transakcji. W przypadku fundacji rodzinnej niezbędnymi elementami prowadzenia rachunkowości są między innymi:

  • – sprawozdania finansowe,
  • – rozliczenia podatkowe,
  • – audyty finansowe.

Fundacje rodzinne nie są łatwym tworem prawnym, jednak widząc z jakim zainteresowaniem społecznym zostały one przyjęte, spodziewamy się, że będą stanowiły jedno z większych wyzwań rachunkowych, podatkowych i prawnych najbliższych lat.
Na szczęście nasza Kancelaria wyzwań się nie boi, dlatego w ramach naszych usług, przy współpracy z najlepszymi kancelariami prawnymi, oferujemy wsparcie w procesie tworzenia statutu fundacji rodzinnej, prowadzeniu księgowości i rozliczeń fundacji oraz jej okresowej sprawozdawczości.

M Matuszak

ROZWAŻASZ WSPÓŁPRACĘ Z NOWYM BIUREM KSIĘGOWYM?
POWIEMY CI JAK ZACZĄĆ

Przenoszenie się do nowego biura księgowego to szansa na usprawnienie procesów księgowych i zwiększenie efektywności, co przekłada się na lepszą kontrolę nad finansami oraz oszczędność czasu i zasobów.

Czy zmienić biuro?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta – jeżeli nie jesteś zadowolony ze świadczonych usług, a dotychczasowe rozmowy nie przynosiły efektów poszukaj innego partnera. Pamiętaj, by przedstawić jasne oczekiwania po to, by sytuacja się nie powtórzyła.

Kiedy rozpocząć współpracę?

Najlepszym momentem na zmianę jest początek roku. Idealna sytuacja to taka, gdy do takiej zmiany możemy się przygotować – ustalić jakie dane musimy przekazać. A z dotychczasowym biurem uzgodnić szczegóły rozwiązania umowy oraz terminy zakończenia współpracy.

Zmiana w ciągu roku

Tak. W naszym biurze klientów przyjmujemy również w ciągu roku. Szczegóły takiego przejęcia omawiamy na spotkaniu. Sam proces jest bardziej skomplikowany i zależny od poziomu współpracy z biurem, z którym kończysz współpracę. Mamy jednak, jak do tej pory, 100% skuteczności w zakresie zmiany biura w ciągu roku.

Audyt dokumentów

Zwykle przed rozpoczęciem współpracy przeprowadzamy audyt dotychczasowej dokumentacji. Chcemy mieć pewność, że Twoja księgowość, kadry i płace są uporządkowane także w okresach zanim rozpoczęliśmy współpracę.

Decydujesz się na naszą Kancelarię?

Przejdźmy przez to razem

Poznaj proces rozpoczęcia współpracy z naszą Kancelarią

01.
Poznajmy się

Pierwsze spotkanie

Spotkajmy się, by ustalić zakres pracy. Możemy to zrobić online lub osobiście u nas lub u Ciebie w biurze. Podczas spotkania określamy Twoje potrzeby i przygotowujemy się do stworzenia indywidualnej oferty.

02.
Zawsze indywidualnie

Oferta dla Ciebie

Otrzymujesz od nas konkretną ofertę. Jeśli zdecydujesz się na nasze usługi planujemy razem termin przekazania dokumentów. Zwykle na tym etapie po otrzymaniu dokumentów dokonujemy także audytu obecnej dokumentacji i sporządzamy szczegółowy raport o stanie obecnego archiwum.

03.
3, 2, 1... start!

Rozpoczęcie pracy

Na tym etapie komunikujemy się częściej niż zwykle. Ustalamy niejasne szczegóły i uzupełniamy dokumentację. Po tym etapie rozpoczynamy regularną pracę księgową i/lub kadrową.

Chcesz poznać możliwości współpracy?

Zamów bezpłatną ofertę

Pozostaw do siebie kontakt. Skontaktujemy się z Tobą, by dopytać o istotne szczegóły lub w oparciu o dane, które nam dostarczysz przygotujemy dla Ciebie ofertę współpracy z naszą kancelarią. Pamiętaj, że kontakt z nami nic nie kosztuje.

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w tym formularzu w celu udzielenia odpowiedzi na moje zapytanie. Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do udzielenia odpowiedzi na moje zapytanie.